Eyesi Web Concept gebruikt cookies om onze websites te analyseren,
zodat we functionaliteiten kunnen aanpassen.
Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u uw browserinstellingen wijzigen.

Meer informatie staat in onze privacyverklaring.

 
+31 40 20 111 37 Middegaal 33 VeghelAl meer dan 10 jaar uw webwinkelspecialist

Waar moet u zich aan houden bij het runnen van een webwinkel

feb.
11
2015

Wettelijke regelgeving webwinkels

Wetgeving

Biedt je online of via een webwinkel producten aan? Dan zijn er in de wetgeving een aantal verplichtingen vastgelegd waar je je aan moet houden. De verplichtingen vormen een extra bescherming voor klanten van webshops omdat deze bij het kopen van producten de verkoper niet in levende lijve ontmoeten.
Deze regels moeten de consument meer duidelijkheid bieden om te voorkomen dat ze ongewild producten aanschaffen, of producten kopen die ze eigenlijk helemaal niet willen hebben. U moet hierbij denken aan informatie over de bestelprocedure, het retour beleid, algemene voorwaarden, verzend informatie en duidelijke contactgegevens.

Informatie op website

Als webwinkelier ben je verplicht de bezoekers van je website tijdig te informeren wie je bent en hoe je zaken doet. Deze informatie moet duidelijk op de website vermeld staan en voor iedereen begrijpbaar zijn.

Voor de totstandkoming van de overeenkomst moet er in begrijpelijke en duidelijke taal informatie verschaft worden op de webshop over:

  • Informatie over het bedrijf
    • Naam van het bedrijf
    • Adres van het bedrijf (alleen een postbusnummer is niet voldoende)
    • Kamer van Koophandel nummer
    • BTW nummer
  • Informatie over de manier van betalen
  • Informatie over verzending en verzendkosten
  • Informatie over recht van retour.
    • Retourkosten
    • Retourprocedure
    • Retourformulier
  • Informatie over de bestelprocedure
  • Informatie over de Wettelijke garantie

Let op; bovenstaande informatie moet ook aan de klant verzonden worden in bijvoorbeeld de bevestigingsmail.

Belangrijkste kenmerken van het product:

  • Op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld, omschrijving, typenummer van het product, kleur)
  • De prijs van het product inclusief alle belastingen
  • De kosten van aflevering
  • De wijze van betaling, aflevering of uitvoering

Producten moeten duidelijk en volledig omschreven zijn, specificaties moeten kloppen en vermeld worden. Indien dit niet het geval is kan de klant aangeven dat die niet goed geïnformeerd is en recht heeft op retour.

Bedenktijd

Wanneer je producten op afstand verkoopt, hebben klanten (bijna altijd) recht op een zichttermijn, oftewel bedenktijd. Dit geldt onder andere voor het verkopen via internet, e-mail, postorderbedrijf, telefoon en bestelbonnen. De bedenktijd is een periode waarbinnen de klant het aangeschafte product zonder opgaaf van reden of enige verplichting terug kan sturen. Je mag hier als winkelier geen kosten voor in rekening brengen of eisen dat de verpakking ongeopend moet zijn. Je mag wel bepalen dat de verzendkosten voor retourzending voor rekening van de koper zijn. Let op! De periode moet minimaal 14 kalenderdagen bedragen. Je moet bezoekers van je webwinkel informeren welke bedenktijd je aanhoudt, anders wordt deze automatisch verlengd tot 1 jaar. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product ontvangt.

Herroepingsrecht

  • De wettelijke bedenktijd is 14 kalenderdagen. En gaat pas in als de bestelling volledig is geleverd. Dus bij meerdere producten, als het laatste product is ontvangen.
  • Er moet een door de wetgever verstrekte recht van retour modelformulier beschikbaar gesteld worden voor het herroepingsrecht. Dit kan geleverd worden bij het product of in de bevestigingsmail. De consument mag deze gebruiken voor het retourneren, maar mag dit ook nog steeds doen via email. De consument heeft dan nog 14 dagen de tijd om de bestelling te retourneren. Het formulier aanpassen of velden toevoegen is niet toegestaan.
  • De webwinkel moet binnen 14 dagen na ontbinding van de koop, alle kosten vergoeden, dus ook de verzendkosten en administratiekosten. De retourkosten liggen bij de consument.
  • Indien het formulier niet beschikbaar is en/of de retourprocedure informatie ontbreekt, wordt het herroepingsrecht verlengt tot een jaar.
  • Beschadigde producten moeten ingenomen worden maar de webwinkelier mag de kosten van de schade in rekening brengen.
  • Uitproberen is toegestaan, mits de klant het niet echt in gebruik neemt en er gebruikssporen ontstaan.
  • Het uitpakken van het product is toegestaan indien dit netje gebeurd. Als de verpakking dit niet toelaat zijn de kosten voor de webwinkelier.
  • Uitzonderingen van herroepingsrecht
    • Reizen
    • Bederfelijke waar
    • Maatwerk
    • Losse kranten/tijdschriften
    • Diensten die geleverd worden binnen de wettelijke bedenktijd
    • Downloads, indien de klant aan heeft gegeven om de download binnen de 14 kalenderdagen te willen ontvangen, en dus afziet van het herroepingsrecht
    • Verzegelde producten ivm hygiëne

Informatie bij levering

Wanneer je de producten levert, moet de afgesloten overeenkomst schriftelijk of op een duurzaam toegankelijke gegevensdrager meeleveren. Dit houdt in de hierboven genoemde gegevens en de volgende aanvullende informatie: de garantie; de serviceverlening; mogelijkheid en wijze waarop consument kan ontbinden. Deze informatie dient in ieder geval schriftelijk te gebeuren; adres voor zover het niet reeds vermeld is (geen postadres, maar een bezoekadres); het telefoonnummer van een eventuele helpdesk; de automatische ontbinding van een eventuele betalingsregeling, mocht de consument het product retourneren en zijn geld terugvragen.

Overeenkomst ontbinden

De klant mag in bepaalde gevallen de overeenkomst ontbinden. Dit is het geval wanneer de overeenkomst is gesloten als gevolg van een onduidelijk stappenplan. Ook moet je klanten na de koop zo snel mogelijk een bevestiging van de order toesturen. Per automatische e-mail kan dit al binnen enkele seconden gebeuren. Zolang de klant nog geen bevestiging heeft ontvangen, heeft deze het recht de overeenkomst te ontbinden.

Prijsvermelding

  • Vermeld duidelijk de totale prijs en bijkomende(verzend) kosten. Dus inclusief toeslagen.
  • Alleen de werkelijke transactiekosten mogen in rekening gebracht worden.
  • Zijn de kosten niet duidelijk vermeld, dan hoeft de consument deze ook niet te betalen.

Actie vanuit de consument

De consument moet zelf kunnen bepalen wat hij/zij aanschaft, dus geen reeds aangevinkt vakjes meer. De consument moet zelf actie ondernemen om iets aan te schaffen en geeft hierdoor toestemming voor de aankoop.

Bestelknop

De bestelknop moet duidelijk een bestelknop zijn en moet aangeven, dat door op de knop te klikken, de koper een overeenkomt aangaat met een betaalplicht. Dit kan bijvoorbeeld zijn; "Bestelling met betaalplicht". Indien dit niet gemeld wordt is de overeenkomst niet rechtsgeldig.

Betaalde telefoonnummers

Bestaande klanten moeten telefonisch contact op kunnen nemen tegen het lokale tarief. Het mag dan gaan over de gemaakte overeenkomst, bestellingen, klachten of retourrecht. In alle andere gevallen is dit niet verplicht.

Toezicht

De Consumentenautoriteit houdt toezicht op het naleven van onder meer de bovenstaande informatieverplichtingen. Indien zij constateert dat je bepaalde informatie op je website niet versterkt, kan zij handhavend optreden om ervoor te zorgen dat je de regels naleeft. De geldende boetes kunnen oplopen tot € 450.000,- of een omzet gerelateerde boete.